Ποσοτική έρευνα με σκοπό τη διερεύνηση των προτιμήσεων των ιατρών καθώς και των αλλαγών εκ μέρους των φαρμακευτικών εταιριών στην προσέγγιση των επιστημόνων υγείας διεξήγαγε η IQVIA.
Τα αποτελέσματα της μελέτης σχετικά με την επίπτωση της πανδημίας στην προσέγγιση των ιατρών κατά τη συνταγογραφία παρουσίασε στο Συνέδριο ο κ. Νίκος Κωστάρας, Γενικός Διευθυντής της IQVIA.
Το 4ο κύμα της έρευνας διεξήχθη από τις 22 Απριλίου έως 4 Ιουνίου 2021, σε δείγμα 483 συμμετεχόντων. Οι ειδικότητες ήταν: γενικοί ιατροί, παθολόγοι, καρδιολόγοι, ρευματολόγοι, αλλεργιολόγοι, πνευμονολόγοι, νευρολόγοι, ογκολόγοι, αιματολόγοι, παιδίατροι, ενδοκρινολόγοι και παθολόγοι/διαβητολόγοι. Το δείγμα είχε πανελλαδική κάλυψη με γεωγραφική διασπορά: Αθήνα 37%, Θεσσαλονίκη 13% και υπόλοιπο Ελλάδος 51%. Απώτερος στόχος της μελέτης είναι τα στοιχεία να βοηθήσουν στην αντίληψη των αλλαγών που επιφέρει η πανδημία σχετικά με το κανάλι επικοινωνίας και τον τρόπο προσέγγισης των ιατρών από τις φαρμακευτικές εταιρείες.
Όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα της έρευνας, το 88% του δείγματος δηλώνουν ότι τα κύρια κανάλια είναι η επικοινωνία μέσω email, η τηλεφωνική επικοινωνία και οι online live επαφές, ενώ το κυριότερο κανάλι είναι τα η επικοινωνία μέσω email. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι online live επαφές στο τελευταίο κύμα ξεπέρασαν οριακά την τηλεφωνική επικοινωνία.
Σχετικά με τις προτιμήσεις στη μετά πανδημία εποχή, οι επιστήμονες υγείας προτιμούν τη διά ζώσης (face to face) επικοινωνία σε ποσοστό 65%, με τους νοσοκομειακούς να είναι λιγότερο θετικοί (62%) σε σχέση με τους ιδιώτες (68%). Οι κύριοι λόγοι αποφυγής της face to face επικοινωνίας είναι η αποφυγή συνωστισμού και η διασφάλιση της υγείας των ασθενών.
Τα 2/3 των ιατρών προτιμούν να επιλέγουν εκείνοι το κανάλι επικοινωνίας με τους φαρμακευτικούς αντιπροσώπους, με τους νοσοκομειακούς να εμφανίζουν υψηλότερα ποσοστά σε σχέση με τους ιδιώτες. Σχεδόν το 40% των ιατρών νιώθει περισσότερο εξοικειωμένο στη μετά πανδημία εποχή με την ψηφιακή απομακρυσμένη επικοινωνία με τους φαρμακευτικούς αντιπροσώπους.
Η σημασία και ο βαθμός αποδοχής των ψηφιακών μέσων είναι ανεβασμένος, καθώς εκφράζεται προτίμηση για συναντήσεις χωρίς φυσική παρουσία σε 3 στις 10 επικοινωνίες επιστημόνων υγείας – φαρμακευτικών αντιπροσώπων.
Περνώντας στα στοιχεία εξόδου φαρμακευτικών σκευασμάτων από τα φαρμακεία (sell out: 2/19-1/20 και 2/20-1/21), παρατηρούμε το αντιγριπικό εμβόλιο να ανεβαίνει, καθώς και οι υποκατηγορίες που σχετίζονται με νευρολογικά νοσήματα και την ισχυροποίηση του ανοσοποιητικού, με σημαντική διψήφια αύξηση. Στον αντίποδα, πτωτική τάση εμφανίζουν οι λοιπές υποκατηγορίες των εμβολίων, πέραν της προαναφερθείσας για τη γρίπη.
Σε σχέση με τις ειδικότητες που συνταγογράφησαν τα εμβόλια, προκύπτει ότι το 68% προήλθε από γενικούς ιατρούς, 30% από πνευμονολόγους και ένα μικρό ποσοστό από παιδιάτρους.
Τέλος, από τα στοιχεία του Channel Dynamics βλέπουμε ότι οι διά ζώσης επικοινωνίες ιατρών – φαρμακευτικών αντιπροσώπων την περίοδο από τον Νοέμβριο 2019 έως τον Οκτώβριο 2021, παραμένουν οι πιο συναφείς, σχετικές και οικείες στους επιστήμονες υγείας. Μοναδική εξαίρεση αποτελούν ο Απρίλιος 2020* και ο Δεκέμβριος 2020* όπου η ψηφιακή επικοινωνία ξεπέρασε την παραδοσιακή.
*τους μήνες Απρίλιο και Δεκέμβριο 2020 βρισκόμασταν σε επίσημο γενικό lockdown.